چگونه یک مدل بازاریابی sostac را طراحی کنیم؟ (بخش اول)

چگونه یک مدل بازاریابی sostac را طراحی کنیم؟ (بخش اول)، برای طراحی مدل بازاریابی sostac نیاز است که مراحلی را طی کنیم و براساس هر مرحله، اقدامات لازم را انجام دهیم. در ادامه، می خواهیم به بررسی مراحل طراحی یک مدل بازاریابی sostac بپردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه یک مدل بازاریابی sostac را طراحی کنیم؟

تجزیه و تحلیل موقعیت (situation)

اولین قدم در طراحی مدل سوستاک، تجزیه و تحلیل موقعیت است‌. در این مرحله باید وضعیت کلی شرکت و سازمان خودتان را مشخص کنید. با تجزیه و تحلیل موقعیت، تصویری شفاف از فعالیت خود به دست می‌آورید و می‌توانید مشخص کنید که دقیقا چه کسی هستید؟ قصد انجام چه کاری را دارید؟ و هدف شما چیست؟

فراموش نکنید که در این مرحله، توجه به پرسونای مشتریان (شناخت دقیق روحیات و رفتارهای مشتریان)، تحلیل سوات (توجه به نقاط ضعف و قوت سازمان و فرصت‌ها و تهدیدها) و همچنین بررسی و پایش رقبا (رقیبان شما چه کسانی هستند و تفاوتشان با شما در چیست) بسیار مهم است.

اهداف (Objectives)

پس از آنکه فضای کلی کار خود را ترسیم کردید و به تجزیه و تحلیل درست موقعیتتان رسیدید، باید به سراغ اهداف بروید. مشخص کردن و تمرکز بر روی اهداف کوتاه‌مدت استراتژی، شما را در مسیر درست بازاریابی دیجیتال قرار می‌دهد. برای این کار، روش ۵Ss کمک زیادی به شما می‌کند که درست عمل کنید و آنچه را که دقیقا نیاز است به کار بگیرید.

روش ۵Ss شامل مواردی از جمله: فروش (sell)، صحبت کردن (speak)، خلق ارزش افزوده (serve)، صرفه‌جویی در هزینه‌ها (save) و سروصدا کردن (sizzle) می‌شود.

۱. فروش: سعی کنید که فروش خودتان را افزایش دهید. حتی اگر هنوز فروش آنلاین ندارید، به کارهایی روی بیاورید که به جذب مخاطب و در نهایت فروش محصول و خدمات منجر شود‌. اقداماتی مانند ارسال رایگان محصولات و یا پک‌های تخفیفی ویژه به شما در این کار کمک می‌کند.

۲. صحبت کردن: از کانال‌های ارتباطی مختلف و فضاهای آنلاین برای صحبت و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان استفاده کنید.

۳. خلق ارزش افزوده: بخش‌های خدمات مشتریان را ایجاد و تقویت کنید. با این کار می‌توانید ارزش افزوده خلق کنید و با اهدافی که در نظر دارید، میزان رضایت مشتریان را بسنجید.

۴. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: سعی کنید که هزینه‌های فعالیتتان را پایین بیاورید. برای این کار، با استفاده از ابزارهای دیجیتال و کانال‌های مجازی، نشان دهید که تا چه اندازه در فعالیت‌های آفلاین صرفه‌جویی کرده‌اید.

۵. سروصدا کردن: سروصدا کردن در واقع همان برندسازی آنلاین شماست! شما باید صدای برند شخصی خود را در فضای آنلاین بالا ببرید، با مخاطبان صحبت و روابط حسی و عمومی را بیشتر کنید.